Street fashion, Hairstyle, Eyelash

Slik tok vi neste steg for Neste steg Norge AS

Kurs- og utdanningstilbudet Neste steg trengte hjelp til å bygge en tydelig identitet. Vi tok utfordringen – og med ny nettside og grafisk profil har organisasjonen fått spenst i frasparket.

Font
Font

HJEM          CASER           LESESTOFF          TJENESTER          KURS          OM OSS

Alle tenker ulikt

Utfordring

Neste steg er utviklet av personer fra Forsvarets høgskole, Veterantjenesten, Olympiatoppen og næringslivet, og har siden 2019 hjulpet toppidrettsutøvere og veteraner med å stake ut en ny retning for karrieren. Organisasjonen tilbyr både kurs, mentorordning og alumnisamlinger, og har nylig søkt om fagskolegodkjenning. Etter en identitets- og strategiprosess som tydeliggjorde mål og verdier, hadde Neste Steg behov for en rebranding – og det er her vi kommer inn i bildet.

Kurspakken til Neste steg er et unikt tilbud som mange veteraner og toppidrettsutøvere har hatt, og har, stor nytte av. Derfor var det synd at den eksisterende nettsiden deres ikke klarte å få fram dette på en god måte. Vi bestemte oss for å spisse og forenkle budskapet – slik at ingen som klikket seg inn på nettsiden skulle være i tvil om hva Neste steg er.

Innsikt & idé

Street fashion, Hair, Joint, Hand, Shoulder, Eyelash, Sleeve, Gesture

For å formidle verdiene Neste steg representerer, ville vi fokusere på energi. Essensen i tilbudet er tross alt å gi deltakerne en mulighet til å utvikle seg og ta et skritt fremover. Derfor var det avgjørende at det grafiske uttrykket understreket dette.

Strategi

Font
Coat, Product, Font, Suit

Alle tenker ulikt

Product, Sleeve, Smile, Font

Løsning

Vi startet med å utvikle ulike logoforslag som bygde på symboler og systemer, med utgangspunkt i ideen om at toppidrettsutøvere er vant til å omgi seg med nettopp dette. Deretter utarbeidet vi ikoner for de fire ulike stegene i prosessene deres og fant en font som var energisk og kul, men samtidig minimalistisk nok til å bli tatt på alvor.

Så bestemte vi hvilke farger som skulle identifisere organisasjonen: mørkegrønn for å framheve at Neste steg er en seriøs og faglig tung aktør, gul og turkis for å kommunisere energi og kraft.

Da alle designelementene var på plass, gikk vi i gang med arbeidet med selve nettsiden. Vi bygde den opp på maler i WordPress og strukturerte innholdet for å gjøre opplevelsen logisk og enkel. Til sist fant vi aktuelle arkivbilder og opprettet en bildedatabase til framtidig bruk.

Font

Resultat

Da vi startet prosessen hadde Neste steg en uklar identitet som ikke ytte rettferdighet til den viktige jobben som organisasjonen gjør. Den nye nettsiden formidler budskapet klart og effektivt, med et profesjonelt, energisk og rent visuelt uttrykk.

Fordi vi valgte å gå for en malbasert oppbygning, kan dessuten Neste steg enkelt bygge videre på nettsiden selv. De slipper rett og slett å være avhengige av at et byrå gjør det for dem i fortsettelsen – det er hva vi kaller en bærekraftig løsning!