Lorry – et sted for enhver
Noen ganger trenger selv kulturperler som Lorry et lite dytt i riktig retning, og i løpet av noen få måneder hadde vi klart å øke antall klikk til reservasjonssiden deres med over 50 prosent.
Alle tenker ulikt
Utfordring
Serveringsbransjen i Oslo er en svært konkurranseutsatt bransje, og selv om Lorry har en helt unik historie og en lojal kundebase som har gått dit i flere tiår, er det ikke alltid like lett å fylle alle bord. Unge og tilflyttede Oslo-borgere kjente ikke nødvendigvis til Lorry.
Dette ville vi gjøre noe med.
De som klarer å skille seg ut og skape noe unikt, er ofte de som får flest gjester. Vi bestemte oss derfor for å styrke Lorrys renommé som en trivelig nabolagsrestaurant.
Innsikt & idé
For å få flere til å få lyst til å prøve nettopp denne restauranten, skulle vi fremheve det unike ved Lorry fremfor å kommunisere kun mat og meny.
Vi ville få flere til å bli kjent med alle de små historiene til Lorry, at lokalet er fylt til randen med kunst, historiske gjenstander og utstoppede dyr fra hele verden.
Strategi
Alle tenker ulikt
Løsning
Det første vi gjorde, var å bygge en innholdsstrategi på sosiale medier. Det var viktig å bygge en større tilstedeværelse på Lorrys sosiale kanaler av to hovedgrunner:
- Sosiale medier gjør det mulig å nå ut til nye målgrupper.
- Sosiale medier gjør det mulig å skreddersy visuelt innhold til hver målgruppe.
Innholdet på sosiale medier skulle få frem det beste ved Lorry. Alle de små historiene. Kunsten, de historiske gjenstandene, stamgjestene, de utstoppede dyrene, og alt det andre. Dette skulle skape grobunn for at folk i Oslo skulle få innblikk i det som har blitt en av byens kulturinstitusjoner.
Videre kartla vi hvilke kanaler som var rette for restauranten. Med hjelp av organisk innhold på Facebook og Instagram, og jevnlige utsendelser av nyhetsbrev, kunne vi nå Lorrys trofaste følgerskare. Vi brukte også strategisk annonsering på sosiale medier for å nå ut til de som ikke nødvendigvis kjente til Lorry.
For å sikre at markedsføringen fremsto helhetlig over tid, utarbeidet vi en språk-guide og en bildebank for restauranten. Vi skrev også en Om Oss-tekst til nettsiden, i tråd med varemerket og den etablerte strategien.
Resultat
Da vi først begynte å jobbe med Lorry tilbake i 2018, økte vi antall klikk til reservasjonssiden med over 50 prosent på et par måneder. Siden den gang har vi jobbet strategisk med innhold og annonsering for Lorry, for å sikre at resultatene fortsetter å komme. Her er noen høydepunkter fra det vi har oppnådd:
- Rekordmange julebordreservasjoner – først i 2019 og så i 2021
- Nesten 7000 abonnenter og en 22% åpningsrate på nyhetsbrev