Material property, Pink, Font, Magenta, Red

Slik fikk Fram Education med seg kundene på sin nye reise

Utvekslingsselskapet Fram Education hadde allerede vært på markedet i fem år da de skulle splittes fra sin partner i Danmark. Før de kunne ta sitt første steg på egne bein, trengte de en rebrand av navn, nettside, tekst og grafisk profil.

Font
Font

HJEM          CASER           LESESTOFF          TJENESTER          KURS          OM OSS

Alle tenker ulikt

Utfordring

FRAM Education ønsket seg et visuelt uttrykk som yngre generasjoner kunne relatere til, og som gjenspeilte alt det fine med å dra på utveksling. Samtidig ville de beholde det etablerte forholdet de hadde til studenter og samarbeidspartnere.

Utveksling er spennende og minneverdig, men trivselen til studenter og vertsfamilier er viktig for at oppholdet skal bli en suksess. For at dette skal skje må begge parter føle seg trygge.  

Innsikt

People in nature, Flash photography, Outdoor recreation, Sky, Cloud, Smile, Snow, Happy, Gesture, Travel

Ved å bruke et norsk konsept de fleste kjenner til kan man skape trygghet og gjenkjennbarhet.

Idé

Vi bestemte oss for å referere til Roald Amundsens reise til Sydpolen. Dette skulle spille på det norske – og dermed trygge, men også konsepter som reising og utforsking.

Strategi

Natural landscape, Atmospheric phenomenon, Mountain, World, Cloud, Sky, Snow, Slope, Highland, Biome
World, Font
Font

Alle tenker ulikt

Vertebrate, Organism, Mammal, Goat, Sheep, Fawn
Underwater diving, Clothing, Face, Water, Head, Divemaster, Vertebrate

Løsning

Løsningen ble en total rebrand av organisasjonen, hvor vi utviklet nettside, søknadsportal, branding, tekst, design og nye verdier, i kombinasjon med betalt annonsering på Facebook og Instagram.

Organisasjonen fikk navnet FRAM – et kort og enkelt ord som de fleste nordmenn har assosiasjoner til. Navnet ble videreformidlet til logoen i form av en båt sett ovenfra, som også illustrerer en pil, og dermed retningen fram.

Vi valgte videre en sterk rosafarge som skulle appellere til den unge målgruppen, og som kommuniserte FRAMs personlige forhold til studentene. Fargen ble kombinert med en lunere blå. Dette representerer den mer klassiske utdanningsfunksjonen til organisasjonen.

Historiefortelling ble et viktig stikkord for FRAMs innhold. Vi ville formidle tidligere studenters erfaringer, og ved å bruke bilder tatt av studenter og FRAMs ansatte, kunne vi skape et genuint uttrykk i markedsføringen. Utvekslingsstudenter skal tross alt ut på sitt livs beste år, og dette fortelles best gjennom bilder. Bildene ble kombinert med personlige historier, fortalt av tidligere studenter gjennom blogginnlegg og bildetjenesten Gobi.

Resultat

På tross av at korona gjorde det utfordrende å dra på utveksling har FRAM klart å beholde momentumet de hadde før rebrandingen. Dessuten står de nå sterkt rustet for fremtiden med egen søknadsportal, tone of voice, brand book, og en gjeng Sommerfugler som står klare til å bistå med tekst og grafisk design.