Alle tenker ulikt
Utfordring
Café Cathedral åpnet dørene i 2001, i de gamle basarhallene i Kirkeristen, midt i Oslo. Restauranten har stort sett livnært seg på å huke tak i utenlandske turister som passerer gjennom Karl Johan.
Etter koronaens inntog måtte restauranten tiltrekke seg osloborgere. Men hvordan går man fra å være en turistattraksjon til å bli en nabolagsrestaurant?
Idéen gikk blant annet ut på å på knytte restauranten opp mot områdets og byggets historie. På den måten ville osloborgere forhåpentligvis føle en sterkere tilknytning til stedet.
Idé
Høsten 2020 ble vi kontaktet av Café Cathedral, som skulle i gang med ny meny og nettside. Vi fikk i oppdrag å skrive nye tekster til nettsiden, og ha fokus på byggets historie. Vi utarbeidet deres språkprofil og skrev en ny om oss-tekst til nettsiden, som oppsummerte byggets historie fra det fungerte som boder og basarer, via diverse disputter om riving og freding, til restaurering i tråd med arkitektens visjon.
Løsning
Alle tenker ulikt
Et godt samarbeid som har resultert i et enda tettere og mer omfattende samarbeid. I dag står vi for:
- Full håndtering av sosiale medier, herunder
- Publiseringsplan
- Utvikling av kampanjer
- Innlegg til Instagram og Facebook
- Bilder fra restauranten
- Svare på TripAdvisor-anmeldelser
Alle tenker ulikt
Eksempel på kampanje høsten 2021
En av kampanjene vi er spesielt stolte av å ha jobbet med Café Cathedral på er “Vegansk måned”. Vi ønsket å se om det var noe ved restauranten, eller de ansatte, som kunne inspirere flere Osloborgere til å ta turen. Da vi fikk vite om restauranteiernes lidenskap for dyrevern valgte vi å bevisstgjøre Oslos borgere på deres grønne alternativer ved å arrangere vegansk måned. I tillegg til å promotere veganske retter satte vi igang en pengeinnsamling i forbindelse med Giving Tuesday. Slik kunne vi oppmuntre til salg av kaffe, samtidig som vi fremmet restauranten som en etisk bedrift.
Resultat
Fra starten av vårt samarbeid har Café Cathedral inntatt en ny posisjon på Karl Johan som en stolt nabolagsrestaurant for osloborgere. Gjennom vårt samarbeid har de utvidet bildemappen med foto av gjester, mat og atmosfære fra restauranten som kan brukes videre i fremtiden. De har også fått utviklet en tone of voice som tydeliggjør deres nye retning.
Gjennom den veganske måneden og pengeinnsamlingen fikk Café Cathedral promotert sine grønne alternativer og donert 10 490 kr til dyrevern.
Café Cathedral har også fått en stilren og profesjonell Instagram-konto som har hatt organisk vekst helt fra starten. Videre skal vi fortsette å øke følgerskaren og engasjementet for Café Cathedral, samt legge en helt ny annonseringsstrategi.